Friday 9 May 2014



Sejarah Islam di Bahamas

Terdapat lebih satu bilion umat Islam di dunia pada hari ini. Orang Islam boleh didapati di seluruh dunia hari ini dari Timur Tengah, Afrika , Asia dan Eropah untuk Indonesia, Australia dan Malaysia dan di Hemisfera Barat Utara , Selatan dan Amerika Tengah dan Kepulauan Caribbean. Sebahagian daripada negara-negara mempunyai penduduk yang 100 % Islam manakala yang lain mempunyai penduduk sebanyak 1% atau kurang daripada orang Islam. Kepulauan Bahamas adalah salah satu daripada tempat-tempat yang mana populasi umat Islam adalah kurang daripada 1%. Hal ni merupakan cabaran yang besar kepada orang-orang Islam yang kebanyakannya tinggal di pulau itu dan sedang berusaha ke dalam hidup dengan ajaran Islam setiap hari yang mana umat Islam adalah majoriti, seseorang boleh mencari banyak masjid dan mendengar azan lima kali sehari. Di Bahamas , ada satu masjid yang masih dalam proses sedang dibina untuk siap dan usaha dibuat untuk melaungkan azan  bagi setiap solat setiap hari. Komuniti Islam di Bahamas mempunyai sejarah yang bermula pada awal 1970-an apabila beberapa pelajar Bahamian yang telah memeluk Islam semasa belajar di luar negara pulang dan mula berkumpul untuk solat dan mengkaji ajaran Islam.

Sejarah Awal

Walaupun bukti sejarah tempatan menunjukkan bahawa banyak lagi orang Islam, ramai antara mereka agak celik, wujud di sini dalam menjadi hamba, hal ini merupakan satu fakta yang diketahui bahawa disebabkan kekasaran dan perhambaan , Islam tidak terus hidup dalam era itu. Maklumat mengenai Islam di Bahamas semasa perhambaan boleh didapati di Pejabat Rekod Awam Kerajaan, Kementerian Kebudayaan Pendidikan.
Dalam buku tersebut, "Aspek Perhambaan," halaman 15, rekod negeri "Dalam 1802 Mr Rose dikeluarkan kediamannya ke Exuma, dan pada Hari Krismas,' Gereja baru.' Setelah dirasmikan begitu lama di rumah yang tidak didiami yang terletak Long Island. Beliau merasakan dalam menunaikan kewajipannya pada sebuah rumah dihabiskan untuk pengubahsuaian kerana ia adalah penduduk yang hanya terdiri daripada 140 orang kulit putih, 35' orang yang bebas dan 1,078 Negro dan hamba lain. Pada pertama kedatangannya banyak Negro ' menggelar diri mereka pengikut Mahomet , " nama yang digunakan pada zaman pertengahan Eropah bagi Nabi Muhammad ," tetapi ini, dengan orang kulit hitam yang lain, beliau dibaptiskan dengan bilangan 93 orang dewasa dan 41 bayi dalam tempoh kurang daripada setahun.

Pada halaman 25, kita lihat satu lagi bukti surat yang ditulis dalam bahasa Arab dari hidup orang Afrika yang dibebaskan di Carmichael 1831 CO23/84 415-20 . Menunjukkan pameran surat yang ditujukan kepada Gabenor, Sir James Carmichael Smyth , dari hidup Afrika dibebaskan di Adelaide yang dipercayai bahawa nama beliau ialah Abul Keli , seorang Putera Afrika puak Ibo yang telah ditawan oleh peniaga-peniaga hamba sebagai hamba yang berpotensi. Bagaimanapun, beliau telah diselamatkan dari nasib ini dengan campur tangan yang tepat pada masanya Tentera Laut Diraja yang ditangkap kapal hamba dan dibawa ke Bahamas. Surat itu dipercayai menjadi dalam bahasa Arab dan memetik petikan dari Al-Quran , Alkitab Islam. Ia adalah menarik untuk ambil perhatian bahawa keupayaan manusia untuk menulis memusnahkan mitos bahawa semua Afrika buta huruf .

Ahli sejarah terkenal, Michael Craton , menyatakan dalam bukunya " A History of Bahamas," Dengan mengambil kira laluan perkapalan biasa; terdapat kemungkinan bahawa kebanyakan Negro Bahamian datang dari bahagian-bahagian yang lebih utara Afrika. Terdapat ditemui coklat berkulit Mandingoes , Fulani dan Hausa .. "Ia adalah satu fakta sejarah dan sosiologi bahawa Mandingoes , Fulani dan Hausa puak kebanyakannya Islam.

Timbuktu adalah nama yang diucapkan oleh lidah kebanyakan orang tua Bahamian kami dari Abaco ke Inagua . Tetapi ia tidak diketahui oleh kebanyakan Bahamians yang Timbuktu adalah bandar Afrika kuno , yang ditubuhkan kira-kira 1,000 AC oleh banyak nenek moyang Bahamian kami. Ia direkodkan dalam ensiklopedia Britannica bahawa , "Dalam 1310 yang berkuasa Mandingo raja Kankan ( Gongo ) Musa mempunyai masjid baru dibina dan Timbuktu menjadi pusat pembelajaran dan budaya Islam." 

Ia adalah orang-orang ini sama Islam yang memberikan Christopher Columbus sebab beliau belayar barat, di bawah yang dictums dari al-Quran, umat Islam sentiasa tahu bahawa Bumi adalah bulat, dan bahawa ia adalah mungkin untuk perjalanan dunia melalui laut. Perjalanan global bercakap biasa di kalangan orang Islam apabila orang Eropah berpendapat bahawa Bumi ini adalah rata . Moors dari rantau Timbuktu yang memerintah Sepanyol dari tahun 711 A / C / sehingga 1492 Basil Davidson. Dalam bukunya, "Afrika " , rekod itu, " Lulus melalui Kaherah dalam 1324 dalam perjalanan ke Mekkah, yang hebat Mansa Musa daripada Mali telah memberitahu kisah dramatik pengembaraan maritim. Beliau berkata pemimpin terdahulu telah menghantar dua ekspedisi besar , salah satu daripada empat ratus kapal dan lain dua ribu orang di seluruh lautan , untuk mengetahui apa yang meletakkan di sisi lain , tetapi hanya salah satu daripada kapal-kapal dan anak-anak kapal dan mempunyai pernah dikembalikan."

Oleh kerana perbezaan dalam latar belakang Islam yang pelbagai beradik itu telah ditanam di ketika belajar di luar negara, telah dipersetujui oleh semua bahawa penubuhan Komuniti Islam di Bahamas terpaksa berdasarkan " kesucian yang asli " ​​yang iaitu cara ia telah diamalkan oleh Nabi Muhammad ibn Abdullah (Keamanan dan Rahmat Alaihi ) dan sahabat ( ra dengan mereka )

Maklumat Islam di Bahamas yang lain bolehlah melayari laman web di bawah;

No comments:

Post a Comment