Friday 9 May 2014

TOKOH ISLAM DI BAHAMAS

Dr Rashad memeluk agama Islam pada tahun 1971 dan secara rasmi menggunakan nama Islam Munir Ahmad pada tahun 1980 melalui surat ikatan pengundian . Beliau sangat aktif dalam masyarakat Islam tempatan. Beliau berkahwin dengan Walia Rashad (Nee Miller) dan mereka mempunyai seorang anak lelaki Clyde, dan dua besar anak perempuan, Jaida dan Jodi .

Dilahirkan pada 28 september 1943 di Nassau , Bahamas, anak yang ketiga belas dilahirkan oleh Eric dan Ruth Russell. Bapanya adalah seorang ahli muzik dan guru muzik dan ibunya seorang suri rumah yang bekerja keras yang dibangkitkan semua anak-anaknya. Beliau menerima pendidikan awal di Sekolah Katolik St Yusuf dan Kolej St Augustine . Pada tahun 1965 beliau menerima Ijazah Sarjana Muda Sains dari Universiti Xavier di Lousiana . Beliau mengajar Biologi, Kimia dan Sains Kesihatan di Kolej Xavier di Nassau sebelum ke Kolej Howard Universiti Pergigian pada tahun 1967.

Selepas menerima perakuan di Mulut dan Maksilofasial Pembedahan pada tahun 1974, dia segera kembali ke Nassau untuk memperkenalkan dirinya sebagai seorang pakar dalam bidang pergigian di Margaret Hospital Puteri . Beliau menamatkan kursus pendidikan berterusan di Universiti Tufts di Boston , Massachusetts , Ohio State University di Columbus, Ohio dan Universiti Miami, di Miami , Florida pada khusus, dan juga kawasan-kawasan lain pergigian , seperti patologi mulut dan kesihatan awam. Beliau menerima M.P.H. dari Universiti Minnesota pada tahun 1987.

Pada tahun 1989, beliau telah dilantik sebagai Ketua Perunding Pergigian di Margaret Hospital Puteri dan memegang jawatan tersebut sehingga bulan April tahun ini . Dr Rashad telah menghabiskan 33 tahun lalu menyumbang kepada pendidikan kesihatan dan pembangunan pergigian dan perubatan di Bahamas . Beliau telah mengambil bahagian sebagai pensyarah dan penyampai di Perubatan dan persidangan pergigian di Bahamas , Caribbean dan Amerika Syarikat. Beliau aktif dalam Persatuan Pergigian Bahamas , Persatuan Serantau Atlantik Caribbean ( CARDA ) dan Persekutuan Pergigian Antarabangsa dari tahun 1975 hingga sekarang. Beliau pernah berkhidmat sebagai Pengerusi Jawatankuasa Rekod Perubatan di Hospital Margaret Princess , 1996- sekarang; Pengerusi Organisasi Staf Perubatan di Hospital Doktor , 1992-1994 ; Presiden B.D.A. , 1977-1979 ; Presiden Akademi Bahamas Sains Perubatan, 2002-2004 ; dan baru-baru ini sebagai ahli eksekutif Bahamas Akademi yang baru ditubuhkan Anti -Penuaan Perubatan. Beliau juga mempunyai dua organisasi khusus , Persatuan Mulut Amerika dan Maksilofasial Doktor dan Persatuan Kebangsaan Mulut dan Maksilofasial Doktor .

Dr Rashad telah dianugerahkan gelaran "Kesihatan Hero " untuk khidmat cemerlang beliau dalam bidang pergigian, oleh PAHO / WHO dan Kementerian Kesihatan sempena sambutan ulang tahun ke-100 PAHO , pada 8 September, 2002 di Rumah Kerajaan. Selama bertahun-tahun dia telah menyediakan kepakarannya ke Bahamas Tinju Amatur Persekutuan dan Suruhanjaya Profesional Tinju Bahamas sebagai doktor ringside. Beliau telah mengembara dengan Bahamas National Pasukan Tinju sebagai doktor pasukan, ke Caribbean , Mexico , Amerika Selatan dan Amerika Syarikat dan ke Sukan Komanwel di Manchester , England pada tahun 2002.

http://www.caribbeanmuslims.com/categories/Our-Region/The-Bahamas/

No comments:

Post a Comment